Røntgenpåstander

Fra tid til annen ser jeg gjennom deg, eller du gjennom meg, eller kanskje gjennomskuer vi sammen en etablert sannhet.

tirsdag, desember 04, 2007

Stikk

Jeg vet ikke om det var av høflighet - fordi hun belærte meg og derfor var midt i en setning jeg nødig ville avbryte - eller om det var forvirringens sammenliming av ganen som gjorde at jeg ikke ytret meg. Jeg vet bare at ordene som skulle ut, som var på vei ut, aldri forlot munnhulen min. ”Nå mister du meg”, ville jeg si, og jeg hørte nesten meg selv si det, men dama ble ikke ferdig med setningen sin, jeg svettet, og tyngden av meg kan være for mye.

Stranden var klisjéaktig perlemorshvit. Havet skar en horisontal, gjennomsiktig mentolstripe gjennom den blendende sanden. Sola var urørlig, og jeg satt under, eller kanskje var jeg fremdeles bare på vei mot, en bambuskonstruksjon noen meter ved siden av en palme. Det var et bilde, dette, som hentet fra en sydenkatalog, hentet fra en sydenkatalog, ja, og bambuskonstruksjonen er et tak på påler som kaster noen kvadratmeters frelse over den sterke sanden. Svetten siler, fy faen det er varmt.

– Hallo? Hallo? Er du med oss? Hei! Hei? Puster du?

Jeg smiler. De er så snille der de står, dette er omsorg, tenker jeg, omsorg slik bare drømmene kan fremstille det. De er hvitkledde, og når jeg nå løfter hodet og kikker på dem står de hvite frakkene i kontrast til himmelen over meg som er… hvit?

Dette er det beste ved drømmer, det at de kaster deg rundt uten at du kontrollerer dem. Det er dine drømmer, likevel er du ikke drømmenes herre, og den ene burleske scenen avløser den andre, og hele tiden avbrytes historien av absurde innspill som vanskelig kan relateres til noe som helst av det forutgående. En skuddsalve av løsrevne intermessoer.

– Nå går det bedre. Hallo? Nå går det bedre. Du besvimte.

Så dette er altså ikke en drøm? Jeg vet ikke. Men himmelen er et tak, og taket er hvitt, og det drypper av hodet mitt, for jeg svetter så fælt.

– Ja, her skjer det ting, sier den eldste av dem over sin egen skulder.