Røntgenpåstander

Fra tid til annen ser jeg gjennom deg, eller du gjennom meg, eller kanskje gjennomskuer vi sammen en etablert sannhet.

tirsdag, februar 07, 2006

Ekstra

Før i tiden var det fryktelig spennende når avisene plutselig dukket opp med ekstrautgaver. Iblant døde Bresjnev for eksempel, eller det skjedde noe annet som var helt utenom det vanlige, terror kanskje, eller nesten atomkrig, eller... Ekstraordinært var det i hvert fall, og avisene snudde seg rundt, skrev, trykket og distribuerte i imponerende fart. "Ekstra", stod det på toppen av forsidene, eller kanskje "ekstrautgave".

Nå for tiden benytter VG ekstrabegrepet nærmest som en vignett. Faktisk har de vannet ut ordet såpass at jeg neimen ikke er sikker på hva "ekstra" betyr lenger.

Faksimile, VG Nett

Alle vet at nettaviser ikke kan komme i ekstraopplag, men akkurat nå står det "ekstra" på toppen av vg.no. Og akkurat nå skjønner jeg ikke hva "ekstra" betyr. Jeg tyr til ordboka:

ekstra a3 (fra lat. 'utenfor')
1 uvanlig, særlig det krever e- påpasselighet / adv: e- god kvalitet / er det noe e- på ferde? / subst: det lille e-
2 i tillegg du har skaffet meg mye e- bryderi / et e- ullteppe / det må en betale e- for / ta en e- kopi / adv: ta en kopi e-

Det er særlig uvanlig at folk dør, på individuell basis antas det sågar å forekomme kun én gang. Og i dag er det det det handler om. En jentunge er død, og det er, i tillegg til å være veldig trist, visstnok noe "ekstra".

1 Kommentarer:

  • At 7/2/06 14:28, Blogger Varog said…

    Til orientering så postet jeg denne kommentaren til journalistenes lukkede epostliste Normedia. Noen minutter senere var ekstra-vignetten fjernet.

     

<< Home