Røntgenpåstander

Fra tid til annen ser jeg gjennom deg, eller du gjennom meg, eller kanskje gjennomskuer vi sammen en etablert sannhet.

tirsdag, desember 28, 2004

Kort franskleksjon

Jeg forventer ikke at nordmenn skal snakke flytende fransk. Men tatt i betraktning den omhu jeg viser for språket ditt, kan du kanskje ta til deg noen helt enkle fakta om språket mitt?

Vi starter med klassikeren: Pommes frites skal uttales med t-lyd til slutt. Enkelt og greit, påmm fritt.

Dernest hopper vi over vanskelige kjøttstykker og universalsauser på pose, for heller å konsentrere oss om følgende:
  • Se godt etter: Det finnes ingen "g" i Citroën. Navnet skal uttales sitråenn.
  • Se godt etter: Det finnes ingen "y" i Peugeot. Franskmenn uttaler navnet pøsjå, med stemt g-lyd der hvor jeg her skriver "sj". Du må gjerne uttale det rett frem på norsk, men blander du inn y-lyden, er du på bærtur.

Du kan mene franskmenn er arrogante og stormannsgale språkeksentrikere. Mange deler i så fall den oppfatningen med deg.

Men denne franskmannen har gitt deg en liste inneholdende friterte poteter og to egennavn.

Det er neppe hverken stort, galt eller spesielt eksentrisk.