Røntgenpåstander

Fra tid til annen ser jeg gjennom deg, eller du gjennom meg, eller kanskje gjennomskuer vi sammen en etablert sannhet.

søndag, august 22, 2004

Kast matrosen!

Jeg kan ingenting om seiling. Hadde det ikke vært for at jeg var fyllesjuk idet NRK tidligere i dag begynte å vise bølgeskvulp fra Aten, ville jeg nok skiftet kanal.

Men nå har jeg lært at det finnes en båtklasse som går under benevnelsen laser. Jeg er jevnt over ganske interessert i idrett, og det er alltid nærliggende å trekke veksler på mine erfaringer fra alskens sportsgrener idet jeg stifter bekjentskap med en for meg ny øvelse. Så med utgangspunkt i rekken av slike erfaringer, samt det faktum at jeg var i ferd med å iaktta en fellesstart, tok jeg for gitt at laserskipperne tok sikte på én ting: Å komme først i mål. Et klassisk løp, altså.

I etterkant vet jeg ikke helt hva jeg skal tro. Her er hva jeg opplevde:

42 båter stilte seg opp langs en imaginær startstrek (gjentatte forsøk har vist at kritt er et flyktig medium i vann), hvilket gjorde at rekken av båter ikke var i nærheten av å være rett, men snarere påfallende konkav.

- Det er derfor det lønner seg å legge seg til på midten, sa ekspertkommentatoren på NRK.

Jeg er usikker på hvorfor det olympiske feltet ikke var kjent med dette, for det pågikk tilsynelatende ingen kamp om de midterste startposisjonene.

Parallelt med dette hadde en greker sin fulle hyre med å lage en dataanimasjon som skulle gjengi den reelle startstreken på fjernsynsskjermen, alt blott til pedagogisk glede for det uinnvidde tv-publikum. Dessverre oppførte den stiplede linjen seg som lå den på en overhead (som kjent finnes ikke den læreren som mestrer overheaden fullt ut, hvilket alltid gir speilvendte ark som presenteres opp ned i feil rekkefølge. Så også med vår animerte, greske startlinje, som skvulpet ivrigere enn bølgene i Middelhavet det straks skulle seiles på). Dette vekselvis moret og forvirret meg, inntil jeg brått hørte startsignalet gå av ikke én gang, men to.

- Der var det en feil start, sa eksperten.

Det hadde jeg alt tenkt meg til. Ett smell er grei start, to smell er tjuvstart – dette inngår i fyllesjuke tv-titteres idretts-ABC. Derimot fremsto de påfølgende ekspertkommentarene som en smule kuriøse – jeg gjengir etter beste evne:

- Nå skal vi se om de lar den gå. Jeg synes kanskje Per var vel framme der. Lar de den gå? De lar den gå. Nå ser vi de heiser flagget. Det er usikkert om de lar den gå, men her går det visst. Jeg er redd Per var der. Flagget er oppe.

Ålreit, det er kanskje verre å snu 42 båter enn 8 sprintere, hvilket kan forklare hvorfor en tjuvstart ikke nødvendigvis betyr at seilasen stoppes. Men burde man ikke idet minste varslet den som passerte den imaginære startstreken for tidlig om at han allerede er diskvalifisert for manglende evne til å kollektivhallusinere, så han ikke gjør mer ugagn på sin ferd mot den like så imaginære mållinjen? Nuvel, hva vet jeg – her gikk det i hvert fall, hele 42 båter gikk, Per inklusive.

- Jeg synes kanskje det ser bra ut, han henger jo pent med der. La oss se bort fra starten, den vet vi jo ingenting om, selv om Per kanskje gikk der. Men her ser vi ham altså, og jeg synes han ligger fint der. Dessverre er det umulig å si noe om hvor de ligger i forhold til hverandre, selvsagt, plasseringene ser vi kun når de passerer passeringsmerket.

Jaha? Her gikk det båter på kryss og tvers, noen i le av andre, andre i rene latterutbrudd. Jeg skal ikke engang forsøke å forklare hvorfor det lønte seg å ligge bak konkurrentene, la meg bare forsikre deg om at eksperten forsikret meg om at det gjorde det. Men båter på kryss og tvers? Hallo? Her gikk en tysker til venstre og en engelskmann til høyre, en sørafrikaner gikk oppover mens østerrikeren valgte å seile nedover. Og midt oppi alt dette satt Per som kanskje hadde gått litt tidlig og gjorde det tilsynelatende bra, men det var det umulig å si noe om før passeringsmerket, dessuten var han kanskje disket, men det var det for tidlig å fastslå.

NRKs ekspert brydde seg ikke med å forklare meg hvorfor båtene febrilsk flyktet til alle retninger. Derimot brukte han ganske mye tid på å fortelle om alt skipperne ikke hadde lov til å gjøre, så som å jokke dvergbjørka, pulke strengene, kaste brillene og mange andre faguttrykk jeg ikke fikk med meg. Faktisk var regelverket nå blitt så strengt at seilerne kun hadde lov til en eneste ting, og det var en fartsøkende manøver jeg tror de kalte brekksladd. Dette gikk i enkelhet ut på å hive seg under bommen, for straks å dingle med rumpa over ripa på styrbord side istedenfor babord eller omvendt.

Mer enn det kunne han egentlig ikke fortelle, eksperten, så da tok han til å synse.

- Dette blir jo bare spekulasjoner fra min side, jeg understreker det, for vi vet jo ikke hvordan de ligger an, men kan det kanskje tenkes at de ønsker å…

Der satt jeg fyllesjuk og lurte på om ikke italieneren var i full sving med å jokke dvergbjørka idet kameraet sveipet forbi ham på jakt etter spanjolen som passerte i en freidig brekksladd, jeg følte meg innvidd nå, så dukket ekspertstemmen opp med dyster beskjed:

- Der er løpet brutt. Vi ser det på flagget og også båten her, og nå får vi det på skjermen. Like før de første kanskje runder det første merket, så er altså løpet brutt.

Og det var det. Løpet var brutt. Ikke avsluttet eller kansellert, men brutt. Og det ble ikke brutt av én angrende tjuvstarter eller en sliten sistemann, neida, noen hadde bestemt at hele den olympiske gjengen simultanbrøt. Østerrikeren nedi der og sørafrikaneren langt der oppe, engelskmannen til høyre og Per som kanskje gikk – de hadde alle brutt, just like that. På tv-skjermen stod det ”race abandoned”. Hva var det som skjedde?

De hadde seilt for sakte! Her satt jeg i dypsindighet og lurte på hvorfor NRK brukte tid og ressurser på en idrettsgren som hadde null direktesendingsverdi (det var jo uansett teknisk umulig å si noe som helst om hvem som ledet før hele gjengen var i mål), og så viste det seg at hele greia ble stoppet fordi verdens beste laserskippere ikke seilte fort nok. Jøssameg.

Jeg kommer aldri til å se på seiling igjen. Men avgjørelsen er sikkert godt nytt for Per, som nå må forventes å få en sjanse til ettersom den hypotetiske diskvalifikasjonen for å ha krysset en imaginær linje formodentlig annulleres.

Kast matrosen og hold stø kurs mot baugen, Per - dette fikser du uten meg!