Røntgenpåstander

Fra tid til annen ser jeg gjennom deg, eller du gjennom meg, eller kanskje gjennomskuer vi sammen en etablert sannhet.

lørdag, juni 05, 2004

Mens vi venter på en fødsel

Klokka har tikketi-tikk-takk-treskoet seg over midnatt og enda litt til. I kveld har Elton John holdt konsert i Langesund og en iraker har varmet seg gjennom den kalde ørkennatten på sitt eget granatsår (alt er borte, han har knapt til salt i såret). Jeg vet ikke hva som utgjør det største mysteriet: Elton i Langesund, eller en mann som i mangel av et pledd varmer seg på sitt eget sår.

Tikk, takk, tikk, takk, tusen tikk, ja takk - det er den 5. juni. I den grad man kan omtale en kommende unge med de samme frasene man benyttet sist lokaltoget fortjente en overhøvling, så er denne ungen foreløpig fire dager forsinket. På perrongen står en undrende far, nysgjerrig på livsverket, funderende på destruktivitetens krefter, klar til å skjelle ut et forsinket NSB, et forstokket USA og et fordomsfullt NRK som viser dokumentar om Elton John på selveste kvelden for hans opptreden i Langesund.

Velkommen skal du være, min datter. Det svulmer litt i en blodåre her, akkurat ved tinningen - ser du det? Velkommen skal du være, min sønn.

1 Kommentarer:

  • At 5/6/04 02:32, Anonymous Anonym said…

    Velkommen skal *du* være, pappa Varog. Jeg tror knapt jeg kan tenke meg noen som har bedre pappamateriale i seg.

    -Lill

     

Legg inn en kommentar

<< Home